Burundi – noc prináša napätie, 1. časť

Autor: Magdaléna Matejková | 12.4.2013 o 18:00 | Karma článku: 10,02 | Prečítané:  1095x

Burundi - africké Švajčiarsko, dočítala som sa pred cestou do pre mňa neznámej krajiny vo vnútrozemí afrického kontinentu. Každá africká krajina  bez prístupu k moru  je prirodzene divokejšia. Domorodé kmene sa začali stretávať s civilizáciou až pri postupnom objavovaní  Afriky dobrodruhmi z Európy. Prístup do vnútrozemia bol teda značne oneskorený. Naviac Burundi bolo od roku 1993 až do 2003 v stave občianskej vojny. Nezhody medzi dvoma najväčšími kmeňmi Tutsi a Hutu boli obrovské a pretrvávali ešte niekoľko rokov po vyhlásení prímeria.

Mali sme len letenku a kontakt na slovenskú lekárku, ktorá pôsobí v Burundi už štvrtý rok. A pamätali sme si zo školy, že sa tam nachádza jazero Tanganika. Víza sme si nestihli vybaviť, tak sme trošku tŕpli, čo bude.  Manžel vždy skúša, aj teraz skúsil oblbnúť  burundských pasovákov  tým, že naše pasy sú služobné a Slovensko im poskytuje rozvojovú pomoc, a preto víza nepotrebujeme.  Vyšlo to, sami sme tomu neverili a prášili k východu neohliadajúc sa dozadu, tak ako radia v rozprávkach.  Ale už sme vedeli, že toto nie je bežná  krajina.

Jazero Tanganika

Jazero Tanganika (klikni na obrázok)

Burunďania

Pani doktorka nás čakala, tiež jej bolo milé po dlhej dobe  sa porozprávať  so Slovákmi. Zobrala nás k jazeru na raňajky. Raňajkovali sme s rodinou hrochov, ktorá sa kúpala neďaleko brehu. Na stôl sme vysypali veľkonočné vajíčka, aby sme si pripomenuli, že je Veľká Noc. Jazero Tanganika je na niektorých miestach až päťdesiat kilometrov široké a na dĺžku má úctyhodných osemsto kilometrov. Je to po Bajkale najhlbšie jazero na svete. Obľúbili si ho hrochy, krokodíly a nespočetné množstvo rýb.  Manžel si priniesol plutvy a okuliare, že sa na tie rybky pozrie z bližšia, avšak rešpekt pred niekoľkotonovými hrochmi s ostrými zubami mu dovolil vojsť do vody len na niekoľko metrov. To pani doktorka je odvážnejšia,  plávala vo vlnkách ďaleko od brehu. Voda bola príjemnej teploty, čistá, a tak sme jej len ticho závideli.

Hroch v jazere Tanganika

Plán na nasledujúce dni neexistoval, doktorka nás predtým nepoznala a netušila, čo si pod dovolenkou v Burundi predstavujeme. Všetko sme nechali na náhodu. Prvú noc sme prespali v hoteli na brehu jazera. Pri fľaši piva sme predvečerom pozorovali, ako rybári odchádzajú na nočný rybolov a nás pozorovalo miestne obyvateľstvo. Deti za zhrnuli okolo nás, ale ani dospelým nebolo trápne sledovať nás z tesnej blízkosti.

O chvíľu sa rybári vydajú na nočný lov

O chvíľu sa rybári vydajú na nočný lov  (klikni na obrázok)

Je nedeľa, miestne deti sa vyparádili

Je nedeľa, miestne deti sa vyparádili  (klikni na obrázok)

Hotel za desať dolárov bol slušný, posteľ s moskytiérou, povlečenie čisté, voda len studená, ale bola.  Spalo sa nám príjemne, istotu nám dodávalo to, že doktorka takmer všetkých v hoteli poznala. Už je to tak, že mám slabý spánok a každé šuchnutie ma dokáže zobudiť. A tak bolo aj túto noc. Niekto sa pokúšal nečujne otvoriť dvere na našej izbe, ale keďže boli dobre zahasprované, do izby nevošiel. Dohodli sme sa, že doktorke nič nepovieme, pretože  sme stihli odpozorovať, že Burunďanov má rada a v hoteli sú k nej priateľskí. Ona však mala inú historku, ktorú nám radšej pred nastávajúcou nocou nevyzradila, aby sme boli pokojní. Niekoľko týždňov predtým jej a jej spoločníkovi v tom istom hoteli zmizli peniaze.

Nie všetci mali pre nás milý pohľad

Nie všetci mali pre nás milý pohľad  (klikni na obrázok)

Trh v Rumonge

Trh v Rumonge  (klikni na obrázok)

Sušené ryby

Sušené ryby  (klikni na obrázok)

Ešte vybaviť nevyhnutné v hlavnom meste Bujumbura, banku, imigračný úrad, odniesť  auto do servisu a navečer hor sa do hôr, kde pani doktorka pôsobí. Vyšiel nám čas na návštevu prírodného parku, ktorý je tesne pri letisku. V hustom poraste sa darí vtáctvu a v riečkach si nerušene žije niekoľko rodín hrochov a krokodílov. Z pozorovateľní vo výške máme výhľad široko-ďaleko. Ale omyl, tie neboli vystavané na pozorovanie zvierat. Nachádzame sa neďaleko konžských hraníc, sú tu aj vojenské stany a vojaci.  Len pred dvoma mesiacmi vtrhla banda Konžanov do najbližšej burundskej dediny, kradli a zabíjali.

Pozor značka

Na druhej strane jazera Konžská demokratická republika

Určite sme tu nechceli nocovať a odchod od jazera, hraníc a hlavného mesta sme pokladali za nevyhnutný.  Išli sme už za šera, čo v týchto končinách nie je najbezpečnejšie, ale o to pôsobivejšie. Cesta je asfaltová, veď ideme do mestečka, kde sa narodili traja burundskí prezidenti. Občas v tme vhupneme do jamy, ale auto statočne odoláva. Popri ceste sa náhlia domáci s nákladom na hlavách, ak je náklad ťažší a majiteľ zámožnejší, poslúži bicykel. Áut je málo, kde tu motorka. Deti v otrhaných šatách nám kývajú alebo mierne zazerajú.

Asfaltka

Tovar treba rozvoziť

Tovar treba rozvoziť  (klikni na obrázok)

Na stavbu nového domu

Na stavbu nového domu  (klikni na obrázok)

Banánom sa tu darí

Banánom sa tu darí  (klikni na obrázok)

Kasáva je tiež dôležitým zdrojom obživy

Kasáva je tiež dôležitým zdrojom obživy  (klikni na obrázok)

Večeriame v prezidentovom hoteli v Rutovu. Je prázdny, v krbe založia, len keď príde hlava štátu. Kuchára museli ísť zavolať domov, a tak sme si na večeru počkali viac ako hodinu. Ale stálo to za to, mäsko pripravil znamenite. Unavení  si líhame včaššie. Domček slovenskej nadácie, kde bývame, je skromný, vonku vládne hlboká noc, až ráno sa budeme môcť potešiť pohľadom po okolí.

Všetci tvrdo spia, len moje citlivé uši zachytili hlasy zvonku. Počujem ich a spoza závesu vidím. Potom niekto osvetlí baterkou okno. Vtom už ďalší trieska kovovými dverami na vchode. Rýchlo budím manžela a trasúcimi sa rukami aj doktorku. Ale zrazu je všade ticho, mám dojem, že mi možno ani neveria. Chystáme sa späť do postelí, ale náhle zacítime zápach. Kuchyňa je už plná dymu, káble k hlavnému ističu obhorené a rákosový strop je začiernený. Budíme aj Gastona, doktorkinho pomocníka. Ten hneď volá miestnu políciu, ale márne. Mobil majú vypnutý. Všade ticho, požiar snáď zažehnaný, polícia na nás kašle, ideme spať. Ešte sa uistíme, kde sú položené kľúče od vchodu, aby sme mohli v prípade požiaru rýchlo vybehnúť von.  Zaspávame, ale už nikto nespí tvrdým pokojným spánkom. Asi o pol hodiny ostrý zvuk, mám dojem, že dvere sa otvorili a niekto musí byť vo vnútri. Všetci vybehneme z izieb, našťastie dvere sú zavreté a my sme v „bezpečí". Ešte počujeme hlasy. Do rána nepokojne spíme a až ranné svetlo nám dovolí vyriešiť nočnú drámu. Z domčeka vedie kábel do susedného domu, ten je preseknutý. Noční návštevníci vyrobili skrat, nám začali vo vnútri iskriť káble, z čoho predpokladali požiar, a tak nás chceli vylákať von. Nedramatizujem, keď poviem, že tu sa aj pre menší lup zabíja a na smrť sú zvyknutí. Ešte nedávno zabíjal sused suseda, len preto, že bol z iného kmeňa.

Ráno je slnečné, záhrada plná kvetov, Gaston priniesol čerstvé rožky, domáce vajíčka a miestny jogurt.  Aj kávu sa podarilo uvariť. Dobré raňajky a slnko nám vyčistili čierne myšlienky ostatnej noci. Naviac treba myslieť na povinnosti, ktoré nás čakajú počas dňa.  Nakŕmiť  siroty a vyriešiť niektoré problémy s tým spojené.

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.